Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2009
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2009
|
Jag är tveksam till att starta HB med en polare...
Båda är ju firmatecknare och "den andra" (vilket iofs kan vara du) kan ju ta ett lån i et bolags namn och sen blir "den första" skyldig samma summa.
Enklast och säkrast för dig och er är att starta var sin enskild firma, men fronta med det ena namnet. Enkel matematik: Ni drar en faktura till kund = 10.000:- (+ moms = 12.500:-)
Du drar en faktura till din kompis på 5.000:- + moms ( = 6.250:-)
Ni kan avsluta när ni vill och ni behöver inte hålla på och mecka i varandras ekonomier. En dag är ni kanske inte polare längre... då kan det vara rätt skönt att inte ha affärer ihop längre. Det kan bli struligt som det är!
Jag skulle aldrig starta HB med en kompis. AB är skillnad. Då är båda lika skyldiga eller oskyldiga och inte bara en som kan dra bara för det passar...
EF är kanske lite mer krångligt och dyrt om ni är två, men ställ dig då frågan, det kanske är värt det?? Vad kommer du fram till?
Du behöver ingen revisor för EF. Det räcker med hjälp från någon som kan bokföring, om du nu inte tänker dig att du klarar det själv.
Om nu din vän inte vill starta EF, bara det kan vara läge att ta sig en funderare. Vill han ha företag med dig?
Jag vet inte hur det är med a-kassa när man kör HB. Jag vet att man i princip står utanför det sociala skyddsnätet när man kör EF. Alltså, man får betala massa, men du får aldrig ta del av skyddet...
Det är lite surt, men det är lika för alla och det är nåt sossarna har hittat på...
Man ska ju helst vara anställd i detta landet.
|