|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Något så viktigt som visningen av produkter på förstasidan bör du inte lämna åt slumpen. Inte ens om du skriver bra algoritmer för det.
På förstasidan ska du rekommendera produkter till dina kunder och inte bara visa upp varor. Det finns ingenting som säljer så bra som rekommendationer. Då har du dessutom möjlighet att styra din försäljning. Satsa på sådant som du har bra marginaler på, som är i postekonomiskt format, som du får få reklamationer på och som du vet att kunden kommer att bli nöjd med.
Du behöver inte vara allt för rädd för att skylta med dina storsäljare. Dina konkurrenter som säljer exakt samma produkter, har förmodligen andra storsäljare än vad du har i alla fall. Jag har själv en bra relation till en av mina konkurrenter och vi jämför ofta försäljningsstatistik. Han säljer mycket av en viss typ av produkter som jag säljer väldigt lite av - och det trots att jag ligger lägre i pris. Tvärtom så är mina storsäljare sådant som han bara säljer medelmåttigt av. Vi har båda två profilerat oss med andra ord.
Välj ut några produkter ur olika kategorier som du rekommenderar på förstasidan. Det finns i stort sett bara fördelar med att endast ha ett fåtal storsäljare. Du kan pressa dina inköpspriser och förenklar logistiken samt orderhanteringen. Det kan vara klokt att exempelvis ha tio olika handkontroller i utbudet, men bekymra dig inte över om det endast är en och samma som säljer varje gång. Satsa då istället på kringprodukter som ger merförsäljning till den handkontrollen som säljer.
Även om du satsar på ett fåtal storsäljare så finns det ingenting som utesluter att du satsar på ett brett sortiment också. Skillnaden är bara att du har 200 av en storsäljare på lager, samtidigt som du kanske bara har två av en annan.
|