Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 10 2004, 21:53
En sak jag saknat på många andra forum inklusive WN, är en bra-skrivet!-knapp på varje användare. Varje gång man läser ett bra inlägg eller känner att "fan, den här snubben är ju grym" så kan man klicka på knappen. Antalet klick borde sedan synas på raden under hur många inlägg totalt man skrivit. Det skulle gå att avancera genom att visa en bra-skrivet-poäng istället som beräknas genom att ta antalet bra-skrivet-klick genom användarens totala antal inlägg. En person som har hög bra-skrivet-poäng kan då ge mer poäng till en annan användare då han klickar på knappen än en person med låg poäng (ā la Googles backlink-metod - backlink från site med hög PR är bättre än backlink från site med låg). Jag antar att jättemånga tycker det här låter som en dum idé, men jag har verkligen saknat det i säkert 5 år nu på olika forum.
|
Känns som det börjar bli lite off topic, men antagligen har allas åsikter mer eller mindre redan gått fram så det är kanske OK då.
Angående bra-skrivet-knapp så finns det forum som använder sig av den tekniken för att ge "status" till medlemmarna som skriver bra. Mig veterligen har det gett ett gott resultat där och skulle säkerligen fungera bra här också.
En möjlig lite enklare lösning än olika "inverkan" beroende på medlemmens egna poäng borde dock vara att så länge man ligger under en viss poäng-nivå så kan man inte ge poäng på andras inlägg. Detta i kombination med att man borde kunna ge minuspoäng så har man nog ett rimligt upplägg. "Nybörjare" kan inte ge poäng förräns de skrivit ett visst antal vettiga inlägg och skriver man många "dåliga" så ges man aldrig chansen att sabotera systemet...
Borde vara relativt enkelt att implementera iomed att det är lätt att identifera respektive inlägg och medlem. Ett vanligt poängsättningssystem därtill borde räcka... Men iofs, tar väl några timmar (några hundra kronor?) att implementera?
Hursomhelst, åter till topic. Tror ingen är emot att WN tjänar pengar, men reklam på "fel" ställe är ingen höjdare... Tycker samtidigt att Thomas fått ta lite väl mycket skit för det där med att det skulle vara icke-vinst-drivande. Enligt mig har han agerat bättre än många andra antagligen skulle gjort när det gäller att tjäna pengar på WN.