Citat:
Originally posted by coredev@Mar 27 2009, 14:21
För att få annonsörer:
* Se till att du är med på t.ex. SIS-index.se och liknande tjänster.
* Se till att du endast har kvalité-annonser på din sida (andra annonsörer kommer ju existera brevid dessa, och vill inte bli förknippade med t.ex. spel eller sms-lån)
* Sälj! Ta reda på din målgrupp, analysera vilka parter på marknaden som kan tänkas vilja annonsera på din sida, se efter vilka som redan annonserar idag (t.ex. via affil.se), ring!
* Se till att du har tydlig information på din sajt angående annonsering. Där skall finnas kontaktinformation (telefon + e-post), format, referenser samt gärna lite statistik.
* Kontakta intressanta annonsörer med stor trovärdighet och bjud dessa på en introduktion. Då kan du sedan använda dem som referenser, samtidigt som de säkert vill fortsätta annonsera på din sajt om det gav dem något.
För att hitta din prisbild:
* Starta med riktigt låga priser per t.ex. vecka (säg att du precis har börjat med bannerannonsering i detta projekt och att du vill skapa ett kontaktnät och bygga marknad), och öka tills annonsörerna börjar gnälla.
* Luska fram konkurrenternas priser.
Saker att tänka på:
* Viktigt är att du har en proffsig "prislista" / "produktblad". Mejla större sajter och be om deras för att få exempel
* Se till att du kan annonseringsbranschen. För att kunna lyckas måste du kunna röra dig med de vanligaste termerna, veta hur dina kunder tänker och vad de vill uppnå. Några av de termerna som *du behöver kunna: bruttopriser, förmedlingsprovision, CPC, CPS, CPL, CPM, CPA, vikt (weight).
* Skaffa en riktigt programvara för att leverera annonserna till din sida.. OpenX.org är att rekomendera (gratis).
* Bli expert på din statistik och din demografi. Lär dig dina besökare och vilka fördelar din sajt erbjuder en annonsör (många nya besökare, många klick, återkommande besökare, köpsugen målgrupp, etc)..
|
Tack för en grundlig genomgång!
Har fyra frågor:
1. De index sidor jag känner till är SIS och KIA. Finns det fler stora än dessa?
2. Antar att det är programmeraren som implementerar OpenX. Men vem är det som administrerar annonseringen fortlöpande? Kommer nog anställa någon där också. Vad är det för person jag ska anställa för detta? Är det en säljares jobb?
3. Fungerar OpenX precis likadant som Google Admanager? Finns det fördelar med den senare?
4. Är det ett stort projekt att lägga in en helautomatiskt annonseringssystem som den på Facebook. Kunderna skapar konto, och sedan lägger de upp bilderna själva och väljer var de ska visas, för vilka (ålder, kön) osv. Är det en skräddarsyd lösning som måste anpassas till systemet eller finns det ready2go-kod för implementering?