Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-23, 16:24 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by MrBob@Mar 23 2009, 16:21
" Det hör till egenföretagarens vardag att ständigt leva i osäkerhet krig vad man får och inte får göra, tyvärr. "

Ja, absolut! Men EF och pysslar med hemsidor, IT och har företaget som står för kostnaden...

Om Skatteverket skulle jaga alla som drar bredband, telefon och mobil på EF, skulle dom ha att göra! Dom har väl nog med att jaga svartjobb inom taxi, krog, bygg med mera... Där är det också ofantligt mycket mer pengar som omsätts.

Inte heller att du skulle vara tvungen att skriva kontraktet EFTER du startade företaget. Det tror jag inte alls på. Snarare tvärt om, saker som köps en viss tid innan man startar sitt företag kan man dra på företaget.

Köper man en digitalkamera i januari och startar företaget på sommaren får man räkna kameran som en del av företaget.

Kör på med bredbandet i företaget. Det är ju en del av din verksamhet! Du vet, det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna! :-)
Du gör det stora misstaget att du använder dig av logiska resonemang och någon typ av moralisk kompass om vad som borde vara rätt och fel . Så fungerar det tyvärr inte med skatter .

För att det du köper ska vara avdragsgillt så måste du behöva det i din verksamhet, det är korrekt. Men det är inte det enda kriteriet. Skatteverket ser även till om du på något vis skulle kunna tänkas ha nytta av det du köpt privat. Kan du det på något sätt, så är det inte längre lika självklart. Köper du tex en bil till ditt företag, så spelar det inte så stor roll om du använder den privat eller inte. Du blir förmånsbeskattad även om du inte använder den privat. Det skatteverket utgår ifrån är nämligen att du KAN använda den privat. Det är en förmån och det ska beskattas. Undantaget är om du har bilen parkerad på företaget och därför inte har tillgång till den utanför arbetstid.

Jag skulle tro att skatteverket gör samma bedömning vad gäller bredband. Har du en egen kontorslokal så är det avdragsgillt. Men bedriver du verksamheten ifrån hemmet och det är din hemadress du har abonnemanget på, så är det inte avdragsgillt. Möjligen så kan det vara avdragsgillt i företaget, om du sedan tar upp det som någon typ av förmån (och skattar) i din privata deklaration.

Missuppfatta mig inte nu. Jag tycker att det jag skriver är lika dumt som det låter. Jag försöker bara att besvara den ursprungliga frågan. Som skatteverket själva svarade så "I praxis har en förhållandevis restriktiv
gränsdragning gjorts vid bedömningen av om kostnader med inslag av privata
levnadskostnader kan vara avdragsgilla".

Det är inte heller Skatteverket som bestämmer vilka regler som ska gälla, utan de måste bara följa dem. Till och med Skatteverket (dvs deras anställda) tycker att många regler är konstiga. Vad som är avdragsgillt kan alltså vara en fråga om vem på Skatteverket som granskar din bokföring vid en revision.

Självklart så blir man inte hängd och lynchad om man skulle råka begå ett litet misstag med ett avdrag. Men det kan bli riktigt dyrt om Skatteverket går tillbaks tio år i tiden och gräver upp alla fel samt plusar på staffskatt och ränta.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat