Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-19, 07:38 #25
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Adestro@Mar 18 2009, 22:05
Jag förstår inte problematiken med att provjobba utan ersättning. Speciellt nu i lågkonjuktur tar man ju till allt man kan. Och killen är 16 år, vad har han att förlora? I värsta fall blir det en bra erfarenhet och kanske lite nya kontakter från stället. Inte konstigt att vi har fullt friska människor som varit arbetslösa 20 år i det här landet när ingen orkar anstränga sig.
Provjobb utnyttjas i bl.a restaurangbranschen för att skaffa sig gratis arbetskraft. Som exempel kan nämnas att en sunkig lunchrestaurang (Amica) ville att en utbildad kock med i alla fall ett års erfarenhet från ala carte-kök och med goda referenser skulle provjobba helt utan ersättning i en vecka. Gratis arbetskraft är det enda slutsatsen jag får det till och det är bara ett av många exempel.

Istället för att provjobba, om man är arbetslös dvs., så kan via AF man praktisera hos en arbetsgivare. Det ger samma sak för arbetsgivaren i form av utvärdering men fördelarna är att det sker under någorlunda kontrollerade former samt att man som praktikant är försäkrad.

Jag förstår därför inte principen varför man ska provjobba helt gratis och utan ekonomiskt skydd i händelse av olycka, det är bara dumt och extremt snålt av företaget som kräver gratis provjobb.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat