Citat:
Originally posted by arneevertsson@Mar 17 2009, 22:18
Bra motfråga! Jag försöker ta reda på hur billigt man kan komma undan, oberoende av om det är colo eller om jag måste be någon god kontakt att få ställa en server på deras kontor (eller hemma).
|
500 mbit/s blir nog aldrig "billigt", hur du än vrider och vänder på det

. Men du bör komma billigast undan om du köper en egen server (behöver inte bli dyrt) och ställer den colo i någon serverhall. Jag tror att det är få kontor eller bostäder som kan hantera 500 mbit/s.
Jag har min colo-server ståendes i Patrikwebs hall i Växjö. Mitt företag finns i Stockholm och jag har aldrig varit i Växjö, utan Dell skickade servern direkt till Patrik och sedan dess så fungerar allt som det ska.
Vad 500 mbit/s kostar har jag inte en aning om. Mina webbsidor drar inte i närheten av den bandbredden. Men jag betalar i dagsläget ett väldigt billigt pris för min hosting, så det skulle inte förvåna mig ifall Patrikweb var det mest prisvärda alternativet i Sverige. Patrik är duktig på hosting, men han förstår inte att ta betalt för sina tjänster

.
Själv så hade jag enorm beslutsångest innan jag valde leverantör. Det bästa du kan göra är att begära en offert från så många leverantörer som möjligt, så får du en bra uppfattning av vad det bör kosta.