Citat:
Originally posted by lazat@Nov 8 2004, 20:43
Hej
Ska uppgradera en server som har hög belastning, nfs utdelade hårdddiskar samt en mysql databasserver.
Det är mycket småfiler som skrivs fram och tillbaka samt
servern ska vara dedundant. Vad rekomenderar ni för hårddiskar?
Ska jag använda SCSI spegling, Raid 5( antal diskar ?), SATA ?
SATA spegling ?
Någon som kan ge råd samt specificera varför också :-)
|
Hej lazat.
En sådan beskrivning indikerar att ditt val ska vara SCSI med RAID-1, kanske t o m överväga en RAID-10 konfiguration, men då krävs det 4 diskar. Dessutom skulle jag valt att lägga till en 5:e disk som hotspare, men det beror ju naturligvis på ekonomi och antalet hårddisk platser. Ett standard raidkort idag är t ex Adaptecs 2120S eller LSI Logics 320-1. Det klarar du dig bra med. Se bara till att senaste kortet har senaste firmware och drivers, var speciellt noga med detta om du väljer Adaptec då det är stor skillnad i bl a prestanda.
Varför?
Svaret är ganska enkelt, en RAID-5 konfiguration har minst 3 diskar och för varje skrivning som sker skapas en paritetssumma. Detta är inte speciellt bra eftersom du arbetar med en databas, som genererar ett ungefärligt 50/50 (läs/skriv) förhållande. Alltså varje gång data skall skrivas till den logiska disken genereras en paritetssumma som diskarna i raiden turas om att äga. Att skapa denna partitet tar lite tid vilket kan slöa ner systemet om man har en del skrivningar till disk. Nä, RAID-5 passar mycket bättre till en filserver där mestadelen är läsning från disk.
Tips, om du vet med dig att du har många små filer som skall hanteras .. testa att ställa ner den sk stripesize. en stripsize på 16kb passar generellt bra för de flesta databaser.
lite andra kommentarer ..... SCSI idag klarar av att hantera 320MB/s per kanal. Diskprestanda är defenitivt inte så lågt som 15MB/s .. jag gjorde ett test för ett tag sedan, detta test redovisade 55MB/s vid skrivning (raid-1 på ett lsi logic 320-1 och två 15krpm diskar). Dessutom skrivs inte informationen två gånger vid skrivning, den skrivs
samtidigt till var och en av diskarna. Stor skillnad :P
En liten notis till Zoran, helt rätt mannen .. mjukvaruraid är inte alltid sämst .. dock har de flesta raidkort möjligheten att utöka eller förändra konfigen när maskinen är uppe och snurrar