Citat:
Ursprungligen postat av susja
Nej. Du bör nog läsa på lite om SQL, bara ett tips. * 
|
Tja... då får även du ta fram boken...

(Principskissen var principskiss för skripet jag kör (PHP i mitt fall) med frågor till SQL och inte ren SQL om det misstolkades... :unsure: )
Citat:
Ursprungligen postat av susja
Kod:
SELECT kategori, register FROM kategori-tabell, register-tabell, kategori-koppling-register-tabell WHERE kategori_id = kategori.id AND register_id = register.id
|
Hjälper inte mig med problemmet, tvärtom "LEFT JOIN" måste anvädas för att få fram de poster som helt saknar kategori!
(Det är inte heller kategori-namn-hämtning som behövs, utan kategori.id räcker!)
Det jag vill göra är att lista alla registerposter, och där även skriva ut vilka kategorier de tillhör.
Både min princip-skiss med att köra en extra SQL-fråga för var post och att köra med "LEFT JOIN" funkar!
Det blir bara så mycket frågor fram och tillbaks med första lösningen.
Andra lösningen skickar var registerpost lika många ggr som antalet kategorier den är med i. (Dock minst en!)
Naturligvis onödig data, samt det måste detekteras i skriptet hur många rader som var post har!
Det jag vill ha är en JOIN-funktion som bygger på med fler kolumner om det finns flera kategorier, istället för med nya rader!
Jag är dock tveksam om det finns en sån funktion!
(Jag kör MySQL)