Flitig postare
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Sep 2004
|
Det går bra att sätta in pengar på banken. Det är väl i princip samma sak som kontant betalning...
Vi är många som får pengar från Google och det är bäst att göra rätt, för en vacker dag kollar Skatteverket var dom pengarna tar vägen och de ramlar in i bokföringen för min del.
Men om jag nu får 1000 kronor, då är det verkligen 1000 kronor och inget moms hit eller dit.
Det är samma sak med din hemsida. Är det 5000 då är det 5000 och inte 4000+ moms.
Du vet, man måste redovisa momsen på fakturan för att kunna dra momsen i bokföringen. Det normala är att företag skickar fakturor med momsen angiven för att senare kunna dra det i bokföringen.
Det är väl dessa "normallägen" som damen på Skatteverket ser framför sig. Varför skulle hon se något annat?
Jag säljer även korv om sommaren. Det är samma sak där. Jag sätter in pengar på banken och sen skriver jag en lapp med "kontant betalning under augusti" på säg 20.000:-.
Det är samma där, för min del, jag kan inte heller dra moms på dessa pengar. Men nu är momsen på mat bara 6 procent så det blir 60 kronor på en tusenlapp... så det är näst intill marginellt...
Är kunden svensk är faktura att föredra, men din kund kanske var från annat land?
|