Citat:
Originally posted by fabian@Nov 9 2004, 02:00
[...]
Varför inte hyra in duktiga Indiska kodare som jobbar 6 dagar i veckan, 8 timmar om dagen, för mindre än 10 000 / månad?
|
Det kan man göra. Det kanske funkar för enklare hemsidor. Jag har personligen varit i kontakt med ryssar och en av mina anställda som är konsult på ericsson har varit i kontakt med indier under en längre tid. Det har i båda fallen rört sig om betydligt mer avancerade applikationer än den vi pratar om nu men erfarenheten är:
1) Ryssar är duktiga och gör saker som funkar. Koden är dock ostrukturerad och det kostar mer i längden då man antingen måste låta dem underhålla koden eller lägga mycket tid själv på att förstå sig på deras dåligt dokumenterade program
2) Vissa indier är duktiga, men oftast får man vad man betalar för, dvs billig arbetskraft. Projektstyrning kostar en hel del. I övrigt liknar indierna mycket ryssarna.
Självklart finns det untantag elelr så har jag haft otur. Det är egentligen ointressant i just denna frågeställning då det inte är en indier som frågar vad han ska ta betalt. Att ta ut ett för lågt pris förlorar man på i längden själv då det är svårt att höja priset på sikt ("varför kostar du 750kr/h nu när det kostade 300 för en månad sedan?").