Citat:
Originally posted by Clarence@Mar 9 2009, 20:03
Jag förstår inte hur uppsåtet kan vara intressantare än att lägga fram bevis rörande brottets delar och förfarande (också av många, och kanske dig, kallat teknikaliteter). Utan ett huvudbrott och medhjälp av de åtalade har du väl per definition inget uppsåt? I nästa steg ska man väl bevisa att kännedom fanns om huvudbrottet då man annars ej kan dömas för medhjälp. Först därefter skulle jag tycka att man kan ta ställning till huruvida uppsåt fanns, och i så fall av vilken typ detta uppsåt var. En allmän likgiltighet inför en företeelse är t ex aldrig uppsåt om man inte vet om att det specifika brottet ens skedde. Man kan aldrig ta någon ställning till något man inte vet existerar.
Jag håller dock med om att uppsåtet är väldigt viktigt. Om inte annat så brukar straffen bli lindrigare om uppsåt inte kan visas och i vissa fall är det väl också friande, tror jag.
Men om man börjar i änden med de åtalades attityder eller dess politiska ställning gällande immaterialrätt tror jag att man i högsta grad får en politisk rättegång istället för ett brottsmål. Tack och lov är vi i Sverige förhållandevis skonade från den vägens rättvisa.
|
Att upphovsrättsbrott skett med hjälp av torrentprotokollet och torrentfilerna som finns på trackern torde väl ändock vara säkerställt. Mängden sådana upphovsrättsbrott är dock lite svårare att precisera. Och att det verkligen har skett, well, jag vore uppriktligt förvånad om det inte skulle ha skyfflats en och annan piratkopia med hjälp av de torrents som finns tillgängliga på TPB.
Deras attityder gentemot skivbolagen etc. styrker det att det finns ett uppsåt. De har inte varit omedvetna om att det skett upphovsrättsintrång, snarare tvärtom. Och likgiltigheten inför att det sker multpla och att man inte känner till det specifika brottet, tja, jag tror att det är av ringa betydelse då jag tror att syftet med TPB från dag ett har varit att skyffla omkring piratkopierat material, oavsett vad de åtalade bedyrar.
Bara för att de medhjälpt till såpass många upphovsrättsliga brott att de inte kan känna till vartenda fall är väl inget vidare försvar? Ungefär som att säga att man inte skulle kunna ställa Mao (eller annan valfri diktator) till svars för alla som avrättades i hans regi bara för att han inte känner till de enskilda fallen...