Medlem
|
|
Reg.datum: Sep 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2007
|
Hej igen,
Pippilotta/
Att ha kvar den enskilda firman ger samma utgångsläge hos banker som att starta AB. Banken är inte dummare än att de kan se hur det gamla bolaget låg till.
Jag som leverantör skulle mer akta mig för en enskild firma än ett AB, då det ändå (ska) finns ett aktiekapital som täcker upp en del pengar. Är det en riktigt stor kund som inte vågar så får man väl be revisor gå i god för att pengar finns.
Quark/
1. Swedbanks e-bokföring har jag inte några erfarenheter av men det är säkert helt dugligt. Du har koll på om du ska bokföra enligt fakturerings eller kontantprincipen?
2. Du som företagsledare har ju lagt in ditt hus som pant för resegarantin, så det borde inte vara några problem. Om du exempelvis tar ett lån så är det vanligt att du själv går i borgen för det, således detsamma effekt. Sen låter det väl troligt att du måste registrera om det på något sätt för att du byter bolagsform.
3. Standardbolag, har kontakter med bolag som säljer. Sällan, eller aldrig, några problem. PM:a mig om du är intresserad.
4. Du måste spara dina kvitton i orginalform. Sen kan du ha de digitalt därutöver.
5. Redovisningskonsulten syr ihop säcken med det som du inte klarar av. Har du stämt av alla konton löpande (be att få instruktioner och tips) så är det oftast bara för konsulten att prestera en årsredovisning och kanske lite uppbokning av skatt. Därav behöver inte konsulten gå genom så mycket. Har du däremot inte någon ordning och konton ej är avstämda så blir följden att mer tid måste plöjas ner och därmed ett dyrare arvode.
Gå inte i fällan att välja den billigaste timtarifffen gällande konsulten du kan hitta. Välj någon du känner du kan lita på så du kan sova gott om natten. Det är alltid du som i slutändan är ansvarig för din bokföring, oavsett om du lejt ut den eller ej.
6. Revisorn kontrollerar ett urval av verifikaten, stämmer av relevanta bokslutsposterna och ser hur du sköter bolaget (förvaltningen). Hur mycket han kontrollerar beror på din ordning och hur mycket du förberett inför revisionen. Du kan mycket väl lämna allt material digitalt till revisorn om det är en någorlunda modern en du väljer. Ett tips är att använd revisorn som en resurs istället för ett krav. Det finns kunskap att utnyttja där.
Lycka till och återkom om du undrar något mer!
|