Citat:
Originally posted by guran@Nov 8 2004, 22:36
Jag håller med om att namnet på en domän inte avgör hur pass gångbar en idé är.
Men i samma veva som ni säger att så inte är, så skulle det inte heller finnas någon marknad för försäljning av domäner i andra hand.
|
Handlar om annat än bara hur gångbart det är. Ett bra domännamn kan också ge "gratis" marknadsföring i form av t.ex. type-in trafik relaterat till den verksamhet man bedriver. Det är just då generella ord i domännamnet är en starka. En annan sak är ju att man kanske är övertygad om att ett kort domännamn, t.ex. på två bokstäver skulle fungera bättre i marknadsföringssyfte än något annat och då kanske vill spendera några extra tusenlappar att köpa loss en tvåbokstavsdomän.
Det betyder ju dock inte att idén inte är gångbar under en annan domän. Handlar bara om ett aktivt val man gör. Precis som man gör ett val om man vill köpa en Rolls Royce ist för en Volvo.. är ju antagligen olika användningsområden, olika köpare och också aktiva val hur mycket man tycker det är värt...
Att ett högre pris på .se skulle vara något som hindrar folk från att köpa på sig flera domäner enbart för att sälja känns lite långsökt eftersom de som köper för att sälja antagligen köper ändå...
Citat:
Vad gäller matchning av domännamn och idé, så tror jag nog att var och en som skall starta en hemsida vill ha ett namn och som åtminstone är lätt att lägga på minnet. Det namnet vill nog de flesta skall knyta ann till hemsidans ämne.
|
Att alla domäner som "är lätta att lägga på minnet" någonsin skulle kunna registreras är ju en omöjlighet. Finns fortfarande bra domännamn under .com som går att lägga på minnet och är lediga. Att .se skulle riskera att
alla domäner blir upptagna är ju en omöjlighet.
Citat:
Dock kan det vara bättre med ett namn som inte anger verksamheten.
|
Hur resonerar du då?