Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Sen går vi in i FedEx programvara och fyller i en "upphämtning". Kunden behöver alltså inte baxa iväg kartongen till nåt postkontor eller liknande. FedEx kommer och ringer på kundens dörr nästa dag och plockar med sig paketet. FedExkillen har dessutom med sig själva fraktettiketten som jag skapade i deras programvara, som sen skrevs ut direkt på skrivaren i FedExbilen.
Skulle kunden inte vara hemma, så gör FedEx 3 försök under 3 dagar.
|
Det var inte illa. Får man fråga vad du betalar för en FedEx-retur? Jag vill bara veta så att jag sen kan sitta här och må dåligt över hur svårt jag har det som e-handlare i Sverige  .
Mina kunder tvingas göra hela jobbet själva. De får snällt sätta sig på cykeln och trampa iväg till postkontoret. Det är nästan så att jag skäms ibland.
---------------
Förmodligen så skulle det fungera att skicka kunden en paketetikett och att sedan begära hämtning på kundens adress. Men det skulle i sin tur kräva att kunden sitter hemma hela dagen och väntar på postbilen. Någon svensk e-handlare som provat den metoden?
|
Det är tyvärr inga specialpriser på retrurer. Samma pris åt båda hållen. Priset baseras på postnummer och vikt, men säg ett 5 kilospaket ligger mellan $6 - $12
Eftersom vi har så lite returer så har vi valt att ta den smällen som det kostar. Ger bra goodwill.
Jag kan välja att skriva ut fraktetiketten och skicka den med post precis som du säger, men det finns ingen anledning till när jag kan skicka den elektroniskt direkt till bilen som finns i det aktuella distriktet. Jag kan också emaila etiketten till kunden.
Teoretiskt sett kan det ta under 5 minuter innan fedex plockar upp paketet hos kunden om de råkar befinna sig i området. Det har hänt och kunderna blir lika imponerade varje gång. 5-6 minuter efter kunden ringt oss och vill returnera nåt så knackar fedex på dörren och undrar om paketet är redo.
Här är fedex programmet som vi har installerat på våra datorer:
Ground Call Tag går direkt till bilen.