Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Syfte och uppsåt är betydligt mer intressant vad gäller den juridiska biten än vad som skulle definiera en länk.
|
Självfallet är det mycket intressantare och det tror jag att grabbarna bakom TPB ligger risigt till med. För ja, jag tror inte att det finns många här som på fullständigt allvar kan tro att grabbarna satte upp trackern och sedan en dag blev helt tagna på sängen av att folk delade med sig av upphovsrättsligt skyddat material.
Men ja, samtidigt har diskussionerna kring rättegången snöat in sig på teknikaliteter, där de inblandade vill svära sig fria på grund av att de enbart länkar och diskussionerna på nätet har återspeglat detta prat.
Vidare tror jag att det som många pratar i form av att åklagarna tagit upp det här med TPB:s attityd gentemot skivbolagen. Vissa säger att det inte är olagligt att ha en attityd men samtidigt så har det inte direkt främjat deras sak med tanke på att det på ett vis bekräftar deras syfte och uppsåt.
Och om det här inlägget inte gör att det tar hus i helvete i diskussionen, nå, då är jag lite förvånad 
|
Jag förstår inte hur uppsåtet kan vara intressantare än att lägga fram bevis rörande brottets delar och förfarande (också av många, och kanske dig, kallat teknikaliteter). Utan ett huvudbrott och medhjälp av de åtalade har du väl per definition inget uppsåt? I nästa steg ska man väl bevisa att kännedom fanns om huvudbrottet då man annars ej kan dömas för medhjälp. Först därefter skulle jag tycka att man kan ta ställning till huruvida uppsåt fanns, och i så fall av vilken typ detta uppsåt var. En allmän likgiltighet inför en företeelse är t ex aldrig uppsåt om man inte vet om att det specifika brottet ens skedde. Man kan aldrig ta någon ställning till något man inte vet existerar.
Jag håller dock med om att uppsåtet är väldigt viktigt. Om inte annat så brukar straffen bli lindrigare om uppsåt inte kan visas och i vissa fall är det väl också friande, tror jag.
Men om man börjar i änden med de åtalades attityder eller dess politiska ställning gällande immaterialrätt tror jag att man i högsta grad får en politisk rättegång istället för ett brottsmål. Tack och lov är vi i Sverige förhållandevis skonade från den vägens rättvisa.