Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-09, 16:08 #5
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Vi sitter ju i.o.f.s. i två olika länder, men jag kan dra hur jag gör i alla fall.

Eftersom vi har väldigt lite returer, c;a 1/300 så behöver vi inte köra nåt vidare avancerat.
Vi skickar med information om returer med själva ordern. Antingen ringer kunden eller så räcker det med ett email.
Vi ger kundern ett returnummer (vilket är ordernumret med ett R framför, R34781), ber kunden packa varan (helst i orginalkartong) och skriva returnumret klart och tydligt utanpå kartongen)

Sen går vi in i FedEx programvara och fyller i en "upphämtning". Kunden behöver alltså inte baxa iväg kartongen till nåt postkontor eller liknande. FedEx kommer och ringer på kundens dörr nästa dag och plockar med sig paketet. FedExkillen har dessutom med sig själva fraktettiketten som jag skapade i deras programvara, som sen skrevs ut direkt på skrivaren i FedExbilen.
Skulle kunden inte vara hemma, så gör FedEx 3 försök under 3 dagar.

Lite OT:

Zappos.com (förmodligen världens största skosajt) skickar alla ordrar gratis över natten (vilket inte är billigt i USA). De skickar dessutom på söndagar. Jag beställde själv ett par skor en söndagseftermiddag och hade skorna klockan 10:30 på måndagen. Dessutom kan kunden returnera varan upp till 365 dagar efter leveransdatumet. De betalar dessutom returfrakten (med upphämtning av paketet vid bostaden).
De måste ha minst 90% rabatt på frakten för att överhudtaget göra nån som helst vinst.

Zappos sålde för 8 miljarder dollar förra året. Hela 25% kom i retur.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat