|
Medlem
|
|
Reg.datum: Dec 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2005
|
Tack alla för era svar!
Jag befinner mig i det här läget just nu:
- Kommer under våren att skriva avtal med flera internationella samarbetspartners och tänkte att det kanske är bättre att driva ett AB.
- Använder Swedbanks e-bokföring eftersom intäkterna och utgifterna är från samma ställen i stort sett. Har ingen kontanthantering så allt reggas direkt i bokföringen (behöver bara godkänna). Därmed kan jag få ut alla rapporter jag behöver och detta minskar väl administrationen för eventuell revisor, eller? Behöver revisor/redovisningskonsult gå igenom alla kvitton och transkaktioner vid revision/bokslut? Anledningen till att jag frågar är att alla fakturor jag skickat har jag sparat digitalt. Likaså med med många andra fakturor jag fått.
- Kontantinsatsen till AB är inget problem, men däremot funderar jag på resegarantin som är ställd hos Kammarkollgiet. För att kunna ställa resegaranti var jag tvungen att pantsätta en del av mitt hus som säkerhet till banken. Eftersom jag stod som ägare var det inget problem med denna säkerhet, men hur blir det med detta om jag startar AB? Det är ju inte AB't som äger huset och har då ingen rätt att ställa huset som säkerhet. Måste jag då be om banklån för att ställa denna resegaranti?
- Standardbolag/Lagerbolag vet jag väldigt lite om. Kan ni rekommendera några? Jag har registrerat ett varumärke kopplat till mig/EF hos PRV, antar att det blir lite krångligt att köpa ett lagerbolag och sedan föra över rättigheterna för varumärket till AB't eller vad tror ni. Tänkte använda det reggade namnet och loggan som nytt företagsnamn/logga.
|