Visa ett inlägg
Oläst 2004-11-08, 22:07 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 8 2004, 22:53
Det beror på. Det går snabbare att läsa ifrån speglade diskar. Raid 5 blir juh även det en viss upphottning om du har bra hårdvara för att kontrollera det. Om det är databasen som skall gå fort skall du ha mycket ram och försöka hålla så mycket utav den kritiska datan i minnet istället för på disk.

SATA-IDE är väl nästan jämvärdigt med SCSI i hastighet nu, såvida du inte är intresserad av att lägga stora pengar på att få 10-20% extra. Det intressanta vid läs/skrivning av många små filer är ju troligen access-time och inte throughtput, SCSI kan vara lite snabbare där.

Du kanske skulle kunna vara intresserad av att kolla på nån ramdisk lösning istället? Det är troligen rätt så meckigt att implementera på ett säkert sätt dock.

PS: Har du tur så hinner inte moderatorerna ta bort inlägget innan du har läst det. DS.
Har du några tester att hänvisa till? De snabbaste SATA-diskarna ligger på 10k rpm medans det finns SCSI-diskar på 15k rpm. SATA stödjer dessutom inte NCQ än (SATA 2 ska göra det har jag för mig) så där har SCSI övertag dessutom. Låter då konstigt om SCSI-diskar inte är så mycket snabbare. Därav skulle jag vilja se prestandatest. SCSI-diskar är generellt sett mer påkostade och håller därmed längre.

Hur är det nu, är RAID 0+1 inte vettigt längre då RAID 5 finns?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat