Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-06, 08:39 #16
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Citat:
Originally posted by scrdj@Mar 4 2009, 21:23
En tilläggs fråga (3), hur mycket pengar kostar detta gentemot att hyra eget lager samt ha lagerpersonal?
Hej alla.

Jag hjälper er gärna till med frågor om logistik och 3PL (tredjepartslogistik). För att svara på frågan från scrdj:

Den största fördel med att lägga ut sin lagerhantering är att det är flexibelt. Det alltså ingen roll om du ena dagen skickar 1 paket och nästa dag skickar 100 paket. Det spelar inte någon roll om du nu har ett lager på ex 20 kvm en måndad och nästa månad behöver 200 kvm.

Om du jämför detta med en verksamhet som har logistiken själv så skulle de behöva ha en fulltidsanställd även de dagar då de bara skickar ett paket och de skulle behöva en lagerlokal på minst 200 kvm även om de ibland bara nyttjar 20kvm av dem. Det kan bli dyrt

Rent konkret:
De flesta 3PL-bolag tar betalt för lagerytan i kvadratmeter/löpmeter hylla och pallplats. Man får därför fråga efter en offert på just sina varor. Sen är det väldigt viktigt att det bolag du kontaktar kan anpassa sina hyllor för dig. Det är stor skillnad på att sälja smycken jämfört med ex biljardbord.

Den andra kostnaden du har är en paketerings- och leveranskostnad. Det betyder att du får betala för varje paket som packas. Denna avgift är istället för att du ska ha en anställd som gör det eller att du själv ska avbryta ditt arbete för att börja paketera.

Sist men inte minst så är det en leveranskostnad som du redan nu betalar till Posten, DHL, Schenker eller något annat transportföretag. Fördelen med de flesta tredjepartslogistikföretag är att de har bättre avtal än vad du har och du kan därför ta del av deras bättre priser.


Hoppas det var svar på frågan.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat