Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Mar 5 2009, 21:49
Alpha - securitas.se är Securitas Bevakning, dvs dom som tillhandahåller väktare bla. securitas-direct.se är en larmcentral, inte samma bolag som Securitas Bevakning så de är därför det är olika telenr.
Det finns ett antal olika larmcentraler och olika beteckningar för vad dom olika centralerna har, som Securitas Bevakning använder sig av:
- Securitas Direct (Niscayah larmcentral numera) Oftast Företag
- Securitas Response, oftast företag
- Securitas Aroundio, oftast villalarm
Vet inte exakt hur allt hänger ihop, det enda jag vet är att det är ett jävla trassel på centraler hit och dit. Den ena centralen ringer den andra som ringer upp väktaren. Sen frågar man om information som väktare utav centralen som ringt upp en, då säger dom att dom inte vet och man istället är tvungen att ringa den första centralen och fråga dom istället. Summa sumarum, trassel.
Som jag skrev tidigare, köp loss ett eget larm, ring till ett lokalt bevakningsföretag, dom är alltid anslutna till någon fristående larmcentral, koppla dig mot den dom har, vollá 80% problem försvinner direkt.
|
Ser att vi behöver få klarhet i en del frågor här.
Securitas Bevakning finns inte längre. De heter Securitas Sverige.
Securitas Sverige har larmcentraler (Securitas Alert services) och väktare. Ronderande, utryckning, skyddsväktare och personskydd.
Securitas Direct är ett dotterbolag till Securitas Sverige (har aldrig haft något med Niscayah att göra)
Securitas Aroundio är ett "sidobolag" till Direct
2006 så delades Securitas koncernen i 2 delar (Globalt) ena delen fick heta Securitas Systems.
Securitas Systems bytte namn till Niscayah i april 2008. För att tydliggöra att de är ett helt annat bolag än Securitas.
Niscayah riktar in sig på teknik, att installera och serva larm. De har även 3 larmcentral.
Högsäkerhetscentralen (enbart bank och finans)
Säkerhetscenter (har medelstora/stora företag)
Retail, f.d Securitas Response (har dagligvaruhandeln, kedjekunder, klädesbutiker etc)
G4S ingår i en koncern som heter Group4Securicor och har alltid det. I bl.a Sverige så hette de tidigare Falck. Koncernledningen beslutade att likrikta företaget och köra på namnet G4S i hela världen.
Detta gällde bevakningsdelen. Väktare, larmcentraler etc. Det som fortfarande heter Falck är bilbärgning, ambulanser och räddningstjänst. Är till större del aktiva i andra länder än Sverige.
**********
Först installeras ett larm av A hos företaget, detta larm är kopplat mot larmcentral (LC) B. LC ringer ut det till det bevakningsbolag C som sedan kör dit och kollar.
Om du väljer ett säkerhetsföretag som tillhandahåller hela kedjan så finns det ofta nått form av avtal där du endast betalar för de utryckningar som ni själva har orsakat, eller så är alla utryckningar kostnadsfria, eller (för lägst månadskostnad) får du betala för alla utryckningar.
Köper du en larmanläggning från ett bolag och kopplar det mot ett annat så kommer du alltid få betala för utryckningar pga tekniska fel. Om inte installatören har en VÄLDIGT bra garanti.
Prata med säljare från olika företag och fråga specifikt om när du får betala utryckningar, vilka tekniska fel de står för och vad som ingår i månadskostnaden.
Ingår det ett årligt servicebesök (Revision) ?
Hur mycket får jag betala vid ett batteribyte (med ca 5-10 års mellanrum bereonde på slitage och storlek på larmanläggningen)
Hur långt tid tar det MAX innan tekniker är hos mig för att åtgärda fel?
Kan jag få ut en tekniker på jourtid och hur mycket skulle det kosta?
Hur mycket mer får jag betala per månad för att få övervakad larmöverföring?
Om det kostar för mycket, hur mycket kostar en GSM sändare som backup?
Vilka fler tjänster ingår förutom förmedling av larm?
Till kapitlet larmöverföring.
Ett "vanligt" larm går samma ledningar som vanliga telefoner. Det som är självklart men som många inte förstår är att om din telefonledning DÖR (avklippt, uppbränd eller uppsagd) så kommer inte larmcentralen märka ett skit. De får inga signaler om problemet eftersom larmet kan inte ringa och meddela det felet.
Självklart? För vissa, en del förstår helt enkelt inte det.
Därför finns det vissa alternativ.
1) GSM sändare. När teleledning försvinner så skickar den signaler via mobil nätet. Ja det kräver ett SIM-kort, ja, det får ni stå för. Nej, kontantkort är idiotiskt eftersom man inte märker när pengarna tar slut eller giltighetstiden har gått ut.
2) Övervakad larmöverföring. Dvs så "pingar" en server erat larm med jämna mellanrum (mellan 1-60 min) för att se om den lever. Där kan man ha Multicom (ett till bolag som vill också ha betalt) eller en IP-sändare.
2a)Multicom har funnits länge och innebär att en ny kopparledning dras från växelstationen till ditt företag (kostar det också) och att LC ser om det tappar kontakten. Lite dyrare och äldre variant.
2b) IP-Sändare innebär att du får ett modem hos dig som öppnar en VPN tunnel mot LC. Hos LC sitter en server som pingar IP sändaren. När kontakten bryts så ser LC det. Innebär ingen extra ledning och kan använda företags befintliga bredband/isdn. D.v.s är mer ekonomisk. En IP-sändare kan även ha en GPRS sändare, vilket innebär om någon klipper din telefonledningen så börjar den skicka via GPRS och LC kan fortfarande se vad som händer och informera kunden om avbrott.
********
Larmutryckningar och instruktioner.
När en LC får in larmet så har de vissa instruktioner att välja mellan. Dessa har säljare och kunden skrivit gemensamt. Tyvärr så är de som använder instruktionerna inte med då och får opponera sig.
Tänk på vad du vill att din LC ska göra vid olika sorters larm, vid skada/inbrott och tekkniska fel.
Även vad de ska göra om ni inte svarar i telefon. Finns de som lämnar ett mobilnr och säger att de alltid svarar på den. Förutom när de sover, skiter, duschar, äter, åker tåg, är på semester etc.
Vem ska vara larmansvarig hos ER? Vem på ditt företag är det som ska känna till sånna här saker och ska ha kontakten med de olika bolagen?
Har man inte bestämt vem det är så kommer garanterat ingen ha koll på rutiner vid larmåterkallning etc och det kommer senare kosta mer pga onödiga utryckningar.
Det här som Fredrik skriver om att man ringer en central, som inte vet så man måste ringa nästa central etc, trassel, trassel. Det låter kanske korkat. Prova ringa rätt central istället? Om du har ett telefonabbonnemang men har glömt om det är hos Telia eller Tele2 så är det knappast Telias eller Tele2s fel om du ringer till fel kundtjänst? Eller hur?
Om man som kund inte vet vilket företag man är kund hos så har man gjort jävligt fel nånstans.
Enligt lag (larmlagen) så har man som
anläggningsnyttjare skyldighet att se till så larmet funger, inte orsakar onödiga utryckningar för myndighet (polis, räddningstjänst) och att larmanläggningen sköts korrekt.
Alltså skitsamma vem som betalar eller vilket företag som har installerat det. Du som använder larmet har ansvaret. Det går inte att skylla ifrån sig eller hänvisa till någon annan. Skiter det sig totalt så skyll dig själv om du inte har koll och inte sköter om larmet.
Tro mig, det händer inget på ett bra tag sen kommer det börja kosta mycket pengar en dag. Jag har sett företag gå i konkurs pga att de har gett otillräcklig information och inte uppdaterat informationen och inte heller sköt om sin larmanläggning som man ska.
Antigen fick jag med allt eller så kontaktar vi Bonnier och skriver en bok. Fråga gärna mera!