Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Clarence@Mar 4 2009, 13:45
Citat:
Originally posted by -gummianka@Mar 4 2009, 07:31
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Torrent-filen borde enligt min uppfattning vara närmare att uppnå verkshöjd med alla rättigheter tillfallande personen som har skapat denna snarare än den eventuella rättighetsinnehavaren till ett eventuellt upphovsrättskyddat verk.
|
Där har jag svårt att se hur du tänker, menar du att någon som kodar om en DVD film till DivX ska få tillgodogöra sig det verket han skapat ? Eller om man gör en .zip fil, eller om man krypterar filen ? Detta är ju liknande omräkningar som görs (automatiskt) som vid skapandet av en torrentfil...sen att torrentfilen innhåller data som ligger utanför själva torrentfilen istället för i som är fallet med en zipfil eller en krypterad fil, det handlar ju bara om vart man lagrar datan.
|
Jag tyckte jag var tydlig med att jag menade eventuell upphovsrätt gällande torrentfilen. Att jämföra en omkodad variant av verket med en rad checksummor och en lista på adresser är väl knappast tillämpligt. Det är enligt mig snarare jämförligt med en bokrecension som helt uppenbart om den når verkshöjd tillskrivs författaren till recensionen och inte författaren av boken. Recensionen skulle dock aldrig kunna skrivas utan originalverket.
|
Man har ingen rätt att ladda ner en film eller bok hur som helst för att skriva en recension utan kan fortfarande ha gjort något olagligt däremellan. Det är väl snarare det som är relevant i det här fallet, sen spelar det mindre roll om man äger rättigheterna till filen eller inte.
Nu får vi vänta en dryg månad på domen.
|
Om det ges referensfall då torrenten omfattas av samma upphovsrätt tycker jag det är relevant att diskutera huruvida den inte snarare är ett helt skilt verk. Som minst har det relevans för hur teknikbedömningen görs i fallet.
Bokrecensionen efter att man stulit eller på annat sätt olovligen tillgodogjort sig boken är väl normalt sett ändå skyddad av upphovsrätt? Eller för att ta ett annat aktuellt exempel. En elev på konstfack som begick minst 2 brott på en tunnelbanevagn vilket filmades och sedan har inbringat uppåt/över hundratusen (minns inte riktigt siffrorna). Filmen skulle vara omöjlig utan brotten, men slutresultatet är likväl skyddat. Verket skyddas helt enkelt om det uppnår verkshöjd och inte (delvis) är en kopia av ett annat verk.