Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-05, 11:05 #1
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag använder css:s clip: rect(a b c d); för att klippa bort det som inte ska synas av en js-meny när den åker fram och tillbaks vilket fungerar fint. Nu vill jag dessutom skapa undermenyer och för att detta ska fungera måste jag återställa clip till att inte klippa (eftersom undermenyn annars bli avklippt). Detta fungerar finfint i Firefox med:
clip: auto;
vilket återställer klippningen och låter elementet fungera som vanligt. Detta är vad som ska användas enligt specifikationen i css. I Safari har jag upptäckt att auto inte ger önskat resultat - Safari tolkar det som att jag fortfarande vill klippa en rektangel, alltså motsvarar clip: rect(auto auto auto auto); vilket inte är detsamma som att låta klippningen skötas automatiskt som normalt för element. Detta måste vara en bugg i Safari misstänker jag. Hursomhelst går det att lösa med clip: inherit; vilket fungerar i Firefox och Safari (eftersom det föregående elementet inte har något clip).

Så långt så väl. I Explorer 7 däremot får jag bara felmeddelanden i js. Explorer accepterar varken auto (som enligt specifikationen vore det riktiga) eller inherit (som också är korrekt, men som bekant inte stöds av IE). För egen del tycker jag att värdet clip: none; vore det mest rimliga men det förekommer inte i specifikationen och fungerar alltså inte i standardwebbläsare.

Så frågan nu är: Hur bär man sig år för att få IE att återställa clip till "none"?
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat