Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Det är ju nämligen så att med din jämförelse så har TPB en FAT men inget data.
|
Absolut...utom i dom exempel i det aktuella fallet där målsägaren har lyckats ladda ner/återställa kompletta upphovsrättsskydade verk. Hade FAT på en disk hos någon pekat på något som skulle kunna vara barnporr, men där det faktiska utrymmet skrivits över av något annat, så räcker det självklart inte att döma denne.
Man vill försöka få bittorenttekniken som en fribas, bara för att den hjälper till att "sprida ut" (nu menar jag inte sprida i det hänseendet som vi normalt menar) materialet, NÄR menar man att det blir okej, vid vilken "spridning", om jag lägger det på en nätverksdisk, eller om jag har en RAID volym över 5 diskar, och sen ställer den hos en ISP, har jag spridit det tillräckligt långt bort för att slippa ansvar då.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Då kan jag, utan att göra speciellt långa tankehopp, dra den slutsatsen att du påstår på fullaste allvar att en torrentfil - skapad av någon annan och som inte ger en eventuell innehavare en endast aning om innehållet i den/de fil/filer den pekar på är annat än i stort sett måttangivelser - skulle ingå i någon annans verk.
|
Teoretiskt (n)ja, vi kan väl vara överens om att torrentfilen inte har ett EGET värde (därför känns det löjligt att påstå att den skulle ha egen verkshöjd) det är ett matematiskt värde beräknat på en upphovsrättsskyddad fil, bara torrentfilen räcker alltså inte som bevisbörda, för en enskild användare har det ingen praktisk betydelse, på samma sätt som ingen (mig veterligen) döms för för filfragment av barnporr (för att ta det mest självklara exemplet) däremot kan det rent juridiskt ha en väldig betydelse, där dessa spår av barnporr kan leda utredningen vidare, och i dom fall där det GÅR att återställa till verkliga filer så kan detta räknas som innehav. Om man applecerar detta scenario på verkligheten menar jag att man kan se resultatet av det direkt, bara genom att se sig omkring, det kommer innebära att vi kommer se torrentfiler som pekar MOT upphovsrättsskyddade material i samma utsträckning som vi ser upphovsrättsskyddat material (torrenter exkluderade alltså) idag...