Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-04, 15:37 #5
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Ja nummer två är väl den som är mest politiskt korrekt, men det är som sagt prestandan när databasen blir stor som jag oroar mig för. Det går väl knappast att komma ifrån filesort i MySQL om man vill söka efter alla bilar som har dieselmotor och fyrhjulsdrift och sortera dessa på antal hästkrafter.

Om man vill söka på 3 attribut så blir det väl först att hitta de rader med rätt produktkategori_id samt attribut_id vars värde uppfyller kraven. Man måste då se vilka produkt_id som förekommer på 3 rader. Någon slags Count som man Grupperar på produkt_id och tar ut de som blir 3 (i detta fall). Då har man alltså de produkter som uppfyller kraven.

Om man nu vill visa vissa attribut i en lista för alla produkter som uppfyllde sökkraven så måste man hämta dessa igen för samtliga produkter man erhöll. Allt detta kan man naturligtvis göra i en och samma fråga, men det blir väl en SubQuery hur man än gör.

Om vi antar att vi nu har alla attribut för den mängd produkter som uppfyllde sökkraven så är det alltså ett produktid + attribut + värde per rad och det finns då inget enkelt sätt att sortera dessa rader på ett visst attribut. En sortering i SQL sker ju på en kolumn och kolumnen med attributvärden innehåller ju värden för ALLA attribut. Då får man alltså göra en fråga där man enbart hämtar och sorterar ett attribut för de aktuella produkterna som man sedan JOINar med det övriga resultatet (fast det blir ju kanske i omvänd ordning eftersom man inte vet vilka produkter som uppfyller sökkraven innan man kan sortera på sorteringsattributet).

Det är klart, det blir lite meckande med nr 3 men å andra sidan så kan man direkt ta ut de attribut man vill åt från de produkter man vill åt i en enda simpel SQL-sats:

SELECT ..(de kolumner jag vill ha).. FROM ..(en enda tabell).. WHERE ..(val1 = x AND val2 = y).. ORDER BY (val1)

lubic: Hur skall man lägga upp stödtabellerna menar du?
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat