Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Torrent-filen borde enligt min uppfattning vara närmare att uppnå verkshöjd med alla rättigheter tillfallande personen som har skapat denna snarare än den eventuella rättighetsinnehavaren till ett eventuellt upphovsrättskyddat verk.
|
Där har jag svårt att se hur du tänker, menar du att någon som kodar om en DVD film till DivX ska få tillgodogöra sig det verket han skapat ? Eller om man gör en .zip fil, eller om man krypterar filen ? Detta är ju liknande "omräkningar" som görs (automatiskt) som vid skapandet av en torrentfil...sen att torrentfilen innhåller data som ligger "utanför" själva torrentfilen istället för "i" som är fallet med en zipfil eller en krypterad fil, det handlar ju bara om vart man lagrar datan.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
gummianka:
Sen håller jag inte med om att en torrentfil beskriver det data den pekar på. Den innehåller (förenklat) checksummor, filnamn och lite adresser till trackers men det kan väl knappast anses vara beskrivande.
|
Precis, det är EXAKT samma sak (med samma fortsatta förenkling) som den delen av filen som ligger i FAT (eller motsvarande) innehåller...jag vet inte om du hänger upp dig på "beskrivande" och sen kopplar det till den felaktiga jämförelsen med en bokrecension som någon (annan) gjorde...torrentfilen innehåller summor unika för det verk den pekar mot,såväl som "adresser" till filen, igen, precis på samma sätt som den delen av filen som ligger i FAT.
Men vi behöver ju inte "bråka" om det, antingen ser man det så, eller inte, och utfallet ser vi väl först om ett par år.
Sen tycker jag iofs många blandar ihop [data] och [data], eller, om man så vill, filer och filmer, man pratar om länkkataloger, bokrecensioner o.sv, jag tror som sagt egentligen inte att någon menar att bara för att jag kodar om en film enl, DivX standarden så får den ny verkshöjd, trots att alla delar av filen ser annorlunda ut, varför ? för att vi utgår utifrån hur vi ser/upplever filen/filmen, självklart måste vi göra skillnad på hashsummor och bokstäver/toner/bilder, UrL är ju skapad av människor för människor.