Ämne: Performance
Visa ett inlägg
Oläst 2004-11-07, 16:30 #18
Mikael Simonsson Mikael Simonsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Mikael Simonsson Mikael Simonsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by zoran@Nov 7 2004, 11:05
Sen det där med bilden, hur snabbt det blir beror lite hur PHP är implementerat på servern. Att bara göra en bench utan att tala om något om konfigurationen säger i princip inte ett dyft.

Den överheaden som tillkommer gentemot en "statisk" bild är ju först och främst att sidan måste parsas av PHP-tolken. Om det är CGI-installerad PHP så får man enorm overhead jämfört om man kör FastCGI eller som apachemodul.

Den andra överheaden som tillkommer är hur optimerad din kod är. Det exempel vi såg är den enklaste och som ger minimal overhead. Sen kan det ju vara så att man vill fippla med bilden i sig och då får man använda sig av andra imagefunktioner som säkert ger ännu mer överhead.
Jag ville bara visa ett så enkelt exempel som möjligt, jag tror att alla här är medvetna om att det blir skillnad om man blandar in databasanrop och liknande. Men som jag skrev tidigare så är detta ändå en bra bit ifrån vad normala "tunga" sidor tar att generera.

Givetvis kör jag PHP som en Apachemodul, ledsen att det inte framgick i mitt exempel.

/ mikael
Mikael Simonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat