Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Originally posted by -gummianka@Mar 1 2009, 12:36
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Feb 28 2009, 13:49
Citat:
Originally posted by -vco-systems@Feb 27 2009, 20:48
Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.
|
Personligt bruk borde vara okej, så länge du inte sprider det. Alltså, det är okej att kopiera en bild från nätet och skriva ut och sätta upp på väggen. Det är inte okej att ge bort bilden till 10 av dina vänner.
Det är, vad jag vet, fortfarande lagligt att köpa en cd-skiva, kopiera och ge till din bästa vän. Däremot inte 10 av dina vänner. Just detta får upphovsmännen ersättning för, via den sk kassettavgiften.
|
men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
|
Citat:
Som privatperson har du alltid rätt att göra en kopia på en cd du köpt eller en låt som du köpt och laddat ner lagligt.
För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat, men ungefär betyder att du har rätt att göra kopior till familjen eller några kompisar.
Källa: Daniel Johansson är doktorand i datavetenskap på KTH
|
Citat:
Skivorna görs för hela Europa och världen, och det är olagligt att kopiera. Och vad betyder det att det är för privat bruk? Vi anser att man har rätt till en kopia för din familj, men här säger man att det är till några vänner och vad betyder det: en, två, tre eller tio vänner? Det är någonstans där det blir svårt.
- Per Sundin, vd för Universal music i Sverige.
|
|
Jag vet inte exakt vad du menade med ditt inlägg, men i princip visade det väl på vad jag sa, eller ? "För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat" för att det inte är prövat.
Jag hittar faktiskt ingenting i dom texterna (nu har jag iofs bara skummat igenom dom och sökt på relevanta ord) som säger att det
absolut är lagligt, att det aldrig prövats är inte samma sak som att det är lagligt...men vi behöver kanske inte diskutera det närmare...
Kassettersättning börjar ju spela ut sin roll eftersom egentligen inget av dagens lagringsmedier är "särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk".