Visa ett inlägg
Oläst 2009-03-01, 11:36 #303
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.
Personligt bruk borde vara okej, så länge du inte sprider det. Alltså, det är okej att kopiera en bild från nätet och skriva ut och sätta upp på väggen. Det är inte okej att ge bort bilden till 10 av dina vänner.

Det är, vad jag vet, fortfarande lagligt att köpa en cd-skiva, kopiera och ge till din bästa vän. Däremot inte 10 av dina vänner. Just detta får upphovsmännen ersättning för, via den sk kassettavgiften.
Jag skulle iofs vilja ifrågasätta om det du påstår är lagligt faktiskt är det....

Men jag håller med i sak, samma sak gäller dom som fildelar som helt enkelt inte HAR råd, problemet är ju att det är svårt, ney, omöjligt att lagstifta om en sådan sak, kan man säga att man inte har råd om man samtidigt köper en ny hårddisk för att få plats med musiken, eller kollar på filmen på en 50" plasma....men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
Det är ju det som är problemet med "icke-kommersiell" fildelning, eller kopiering, det som är nöje för dig är vad någon annan lever av...

MEN...däremot är det ju så att i ett samhälle där folk faktiskt gör rätt för sig, så har vi råd att tolka och använda lagarna på ett vettigare sätt....annars får vi det allt hårdare sammhällsklimat som vi är på väg mot...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat