Citat:
Originally posted by x1/9@Feb 27 2009, 15:33
Grymt bra svar Conny.
Imponerande att ta en sådan smäll och överleva.
|
Jag hade precis avslutat ett projekt som drog in 1,2 Mkr så mitt bolag hade kappsäcken full med pengar, men det sved duktigt att bli av med pengarna så kort inpå. Rättsprocessen tog två år innan det blev en förlikning.
Advokaten kostade 248 000 SEK (ink moms) och försäkringen täckte 180 000 SEK (jag är glad att jag hade försäkring kan jag säga).
Men jag har lärt mig min läxa och det är att vara mer försiktig vilka kunder man jobbar med. Man måste vara extremt tydlig med att man bedriver en yrkesmässig affärsverksamhet och att man vill ha betalt för sitt arbete. Skriftliga avtal är en självklarhet numera.
Mitt råd till trådskaparen är att inte upprepa mina misstag utan AGERA NU så du begränsar skadan för dig själv. Var inte rädd att stöta dig med denna kund, det är en dålig kund. Ta lärdom och gör bättre vid nästa affär. Ingen företagare kan bedriva sin verksamhet utan att tjäna pengar. Man får helt enkelt välja sina kunder med omsorg, och man måste se till att alla kunder som betalar får förstklassig service. Det är denna förstklassiga service som gör att kunder är beredda att betala riktigt feta arvoden.