Citat:
Originally posted by maxr@Feb 26 2009, 18:43
tack för alla svar!
vad skönt att ni ändå är rätt positiva, jag trodde jag var stekt för jag inte hade ett 100% kontrakt. Men antar det blir enligt muntligt avtal fast överenskommelsen skett via mail i alldagligt tal.
jag ska skicka faktura på måndag, jag återkommer med uppdatering om fallet - han kommer antagligen inte betala.
|
Min värsta blåsning var när jag tappade 800 000 SEK + moms på en kund som inte betalade, jag var totalkorkad och litade på vad han sa om att han skulle betala, det sa han i från april till december, sen tröttnade jag och skickade på kronolle och DÅ började han bestrida fakturorna. Sedermera blev det tinget och jag fick väl betalt 250 000 SEK ink moms men trots det torskade jag 800 000 + moms. Jag hade anlitat en underkonsult i 2 månader och och en annan anställd på heltid i 6 månader så dt sved duktigt i plånboken.
5000 spänn + moms är peanuts som lärpengar!
Min lärdom är att:
- skriftliga avtal (ha inte för bråttom, en bra kund är berdd att vänta)
- undvik kunder som inte vill skriva avtal, de kommer att orsaka problem tids nog
- sortera bort dåliga betalare innan du börjar jobba
- fakturera direkt,
- aldrig jobba en enda dag efter sen betalning
- behåll bra kunder och ge dem extra bra service
- avsluta dåliga (olönsamma) kontrakt
- håll ALLTID vad du själv lovar, även om det kostar flis
- AGERA DIREKT om problem uppstår