Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 27 2009, 08:48
Jag förstår inte varför vi inte kan ha "ansvariga utgivare" på webplatser/domäner, som är juridiskt ansvariga, då kommer man iaf åt den delen av problemet, sen är det ju som dom var inne på igår att den delen av torrentverksamheten, alltså publicerandet av själva torrentfilen på en webbplats, blir allt mindre relevant...
|
Det här är en intressant aspekt i det hela, jag har för mig att de åtalade har dragit paralleller mot att de skall betraktas som en anslagstavla/tjänsteleverantör men då torde de i fallet om anslagstavletjänsten betraktas som ansvariga utgivare.
Nåja, en annan sak som jag tänkte på var det här med hur TPB skulle kunna filtrera bort olagligt material, enkelt. Deras policy är att man inte får ha felaktigt beskrivna/namngivna torrents i dagsläget. Dåså, då tar man helt enkelt och inför ett textfilter som filtrerar bort olika releasegruppers namn etc. Visst, man får problem med att döpa sina egna torrents till filmnamn etc. men de vore ju felaktigt namngivna, så problemet löst.
Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.
Allt går, bara man har viljan.