Citat:
Originally posted by MRDJ@Feb 26 2009, 23:42
Google klassar det som länkfarm, eller googlebomb som dem kallar det.
|
Kan du verifiera det påståendet? jag skulle vilja påstå att de inte gör det då länkarna INTE tillför något rent SEO mässigt, i de allra flesta fallen. I sådanafall så är ju Yahoo DIR, Yahoo Search, Google själva, MSN, andra sökmotorer, att klassa som "googlebombare".
Det enda, som även var meningen från början, var att "koppla ihop" siter inom samma ämnesområden och göra de lättillgängliga för besökare och siteägare.
ALLT! som har att göra med "att skapa länkar själv" gillar inte Google. Men, måste man alltid följa de riktlinjerna? Självklart inte. I många fall, om en site blir "sänkt i google" beror det också på ett mycket osnyggt länkbyggande som det blir svårt att ta sig ur, om man ens tar sig ur det. Ett sådant förfarande händer oftast hos de som har kunder för att de blir för ivriga i att visa resultat snabbt för kunden, eller "nya inom SEO" som skaffar länkar till höger och vänster för att de hört att inlänkar är bra, och ju fler desto bättre ... vips har man sett till att siten istället för att ranka högt helt slutar ranka ...
för ca 2 år sedan köpte jag en "mobildomän", den var "ledig" men hade historik. Den siten rankade aldrig speciellt bra och jag misstänker att det beror på hur länkbyggandet skett en gång i tiden och att "google kom ihåg det". Nu, 18 månader senare, var det bara att släppa den.
Bygg länkar, men med förnuft, och webring är lika gott (för trafik) som andra "katalogsubmissions", hamna på en "länkbytarsida" eller liknande
/Patrik Berggren