Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2004
|
Ett skäligt pris är 10.000 kr. Men det blir minus för att den inte fungerar på fler webbläsare. Sedan blir det även minus för att koden inte är enligt standard.
I mitt tycke är det lite löjligt att komma med argument att bygga en hemsida som bara är optimerad för IE. Det är mer så att optimering för IE krävs för att kod skall fungera med IE. Använder man standar html och css så krävs det "undantag" för att det skall fungera på IE. Det kostar således mer energi och tid att få kod att fungera på IE än på t.ex. Opera och Firefox.
Ni som struntar i de som inte använder IE; hur motiverar ni för era kunder att de skall strunta i 3 % av presumtiva kunder? Focusera inte på vilka webbläsare besökarna använder utan på vilka webbläsare kunderna använder. Bland de 3 % ni struntar i kan det ligga kanske 15 % av kunderna.
Eftersom Firefox populäritet ökar, så skulle det vara mycket spännande att höra vilka argument som används när kunden ringer och ber att hemsidan även skall fungera på Firefox. Tar ni då betalt för att göra den funktionsduglig på Firefox, eller gör ni det gratis?
Slutligen får jag säga att jag mycket väl kan förstå de som gör en hemsida som bara "råkar" fungera på t.ex. IE, ty det är inget lätt eller roligt jobb att hålla reda på hur html och css fungerar på olika webbläsare. Men om focus ligger på funktion och tillgänglighet och inte på utseende (förutom utseende för underlättande av förståelsle av hemsidan), så blir det enklare att bygga hemsidor som fungerar på "alla" webbläsare. Häftiga funktioner och layout är mer att visa upp sina egna kunskaper som programmerare eller designer. De är oftast roliga en gång, men ibland mycket irriterande om man besöker sidan flera gånger.
|