Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Feb 25 2009, 05:02
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Feb 24 2009, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Bröllopet beräknades kosta några miljoner..
|
och det blir väl skattebetalarna som får stå för det, eller?
|
Jag bryr mig väldigt lite om detta giftemål, men de får gärna en krona av mig. Blir så jävla trött på att det ska hojtas om skattebetalarna varje gång det handlar om struntsummor. Förövrigt hörde jag att tillresta gäster och turister beräknas handla för ~25 miljoner. Stämmer det så kanske folket t.o.m. går plus på kalaset.
|
För skojs skull...skulle inte du kunna definiera vad "struntsummor" innebär lite mer exakt för dig?
Samtidigt som pensioner sänks 4 procent nästa år så får kungen ännu mer pengar.
|
Om vi drar till med att bröllopet kostar 5 miljoner så skulle det ge 5.000.000/1.500.000 = 3,33 kr per pensionär. En halv liter mjölk är enligt ditt argument vad som gör en pernionär glad? Struntsummor för mig är sådana belopp som varken skulle göra till eller från i samhället i stort. Summor under 50 miljoner kronor ungefär. Jag förstår att för en enskild individ låter några miljoner väldigt mycket, men sätt det i förhållande till vad
all offentlig verksamhet kostar per år (1 500 000 000 000 kr). Om du tjänade 1 miljon om året så skulle du behöva jobba i 1,5 miljoner år för att samla ihop till den summan (utan att ha några utgifter såklart).
För övrigt så får väl inte kungahuset extra apanage bara för att det är bröllop?
Citat:
År 2003 uppgick apanaget till 87 miljoner kronor (ungefär 10:- per svensk)
|
http://susning.nu/Apanage