|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2003
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2003
|
Kul att denna tråd inte spårade ur utan istället tog en bra vändning! Magnus, jag förstår ditt tänk och tar förslagen till mig för att se om det kan gå att förbättra utan att förändra hela modellen. Men som ISW säger så ska man inte glömma förhandlingsskedet innan, och inte förväxla detta med själva auktionen. Det må vara lite förvirrande i sig självt att ha detta steget innan men jag tycker ändå fördelarna överväger nackdelarna. Ett ganska vanligt problem var att säljare gärna får hybris när ett bud väl inkommer och plötsligt vill ha så mycket mer än va de först tänkte sig, kanske just för att domäner är en svår sak att värdera och man vill inte göra misstaget att sälja för "underpris".
Just detta fallet med denna domän tillhör dock verkligen undantagen, det är inte vanligt att det händer. Vanligare är dock att man satt ett för lågt utropspris i förhållande till vad man vill sälja för och ger motbud som är ofantligt mycket högre vilket får budgivaren att lacka ur. Tidigare förslag har varit att införa möjligheten att sätta "Make offer" istället för en faktisk summa som utropspris, men det löser egentligen inte hela problemet.
Tack för synpunkterna.
|