Citat:
Originally posted by Johan G@Nov 5 2004, 23:12
Momsen kan ju Stossan ej heller dra av då det är hans mamma som fakturerats, samma sak med argumentationen varför den fasta kostnaden skall va avdragsgill...
|
Tack då har jag förstått den principen... (Och omvänt kan man då undra hur mycket varje enskild får ringa ärenden av privat karaktär från företagen??? Innan det blir någon slags förmån...)
Mamman bör ej faktureras för firmnans samtal. Ring firmans samtal via annat bolag!
Jag har dessvärre inte förklarat mig tydligt nog - Stosses företag borde ansöka om Prefixtelefoni, Stossan och (kanske även firman?) är ju därtill registrerad på samma adress.
Jag ringer själv från min privata telefon men efter att ha slagit prefixet för de samtal som är för företagets räkning, så kopplas alla samtal via Rix telecom och alla kostnader faktureras företaget på en helt vanlig faktura, där moms sedvanligt anges och där alla samtal specas med uppringda telefonnummer och samtalens start- och sluttid. Skattemyndigheten kan inte få mer koll!
På fakturan står angivet vilket nummer man ringt från, dock inte vem som står för abonemanget...
I Stossan fall, om Du Stossan följer mitt råd, skulle räkningen gå till Stossans företag (och där stå angivet att samtalen gått från det nummer Stossans mor tecknat). Stossan betalar direkt till Rix (inte till modern).
Och Nu får den övriga familjen sin räkning baserad på vad de endast ringer privat.
Detta ska i alla fall funka!