Citat:
Originally posted by FredrikMH@Feb 19 2009, 19:18
Jag är en av dem unga "ärliga" som valt att ställa bilen på sig själv och därmed en högre försäkring. Men jag har flyttat i vinter och nu kom en ny faktura där försäkringsbolaget (Volvia) valt att öka min årspremie med 3000kr - samtidigt som andra försäkringsbolag har sänkt sina premier för mig.
Exempelvis vill nu Volvia ha 16 000kr/år för helförsäkring - mot deras tidigare 13 000kr.
Atava har sänkt sitt pris och erbjuder nu 8 300kr/år för helförsäkring. Förmodligen för att jag precis paserat 24år.
Nu till problemet. Jag visste inte (för jag inte läst så noga) att man binder försäkring på 1 år och jag har valt att betala per halvår så mitt går alltså inte ut förrän i Augusti 09. Detta fick jag reda på när jag ringde Volvia för att ifrågasätta deras ökade pris. Enligt henne har jag ingen möjlighet att avbryta detta och är tvingad till att betala. Nu undrar jag hur de kan öka priset pågrund av att jag flyttat och samtidigt inte ge mig möjligheten att gå ur avtalet. De skulle ju lika gärna kunna säga att jag ska betala 50 000kr/år. I mina öron låter det inte helt rätt och att man ska behöva utnyttja kryphål för att komma förbi detta är ju sanslöst. Exempelvis skriva över bilen på någon annan och sen tillbaka på mig.
Någon som har bättre koll och kan ge råd i fråga?
|
Antingen skriver du över den på någon annans namn sedan tillbaks till ditt, eller så ställer du av den och ställer på den direkt bara.