Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 23 2009, 23:34
Detta gäller ju även det du menar skulle vara att motsätta sig den tekniska utvecklingen, utvecklingen att man inte behöver betala för sig ?
|
Vad jag menade teknikutveckling var. Hade filmbolagen fått bestämma hade det fortfarande varit Bio som gällde för att se film. Där är ju där deras produkt blir "fysisk" och går att kontrollera vart och när filmen visas och för vem. Det går att göra exlusiva visningar i en viss stad, land osv. Att det sedan kom VHS, DVD där de försökte kontrollera i form av bla regionsskydd trycka in reklam som jag tror att ingen vill se var ett sätt att möta konsumenterna när ny teknik nådde konsumentmarknaden. De gör alltså inte riktigt på det sätt som konsumenterna vill konsumera produkten på. Nu står vi inför en teknik där "folk" vill konsumera film via Internet eller något annat digitalt format och jag tror fortfarande inte att de ligger i framkant av ny teknik för att tillgodose denna efterfrågan.
För att klargöra min ståndpunkt tycker jag INTE man skall "tillgängliggöra" någon annans material publikt. Jag ser inte att en torrent tracker bryter mot någon Svensk lag i dagsläget. Utan det är de som seedar som gör något direkt olagligt enligt nuvarande lagstiftning. Det kommer inte spela någon som helst roll hur många trackertjänster de försöker stoppa. Piratkopiering kommer alltid att finnas i en eller annan form för den som vill välja den vägen.