Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: May 2006
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: May 2006
|
Det är väl också där som ert system brister. Går jag till en vanlig auktion, Bukowskis till exempel, finns det ett utropspris, och ett återropspris. Utropspriset finns i katalogen och är en uppskattning som ska ligga på ca 70-80 % av beräknat slutpris. Återropsprist sätts av säljaren och är hemligt för spekulanterna, en försäkring mot skambud kan man säga. När budgivningen startar börjar man på utrop, och väntar in bud. Kommer inte högsta bud upp över återropspriset säljs den inte, och man får besked om man inte är över återrop under auktionen. Lämnar man in (skam)bud i förväg så får man chansa, eftersom man inte får veta om man är över återropspris förrän i efterhand.
Poängen är att alla bud är bud och att alla bud räknas lika, det är bara storleken som skiljer. Återropspriset ligger fast och kan inte höjas - eller sänkas. Ett bud över återropspris leder oåterkalleligen till affär. Säljaren är inte med under tiden i nån slags förhandling.
Det är vad jag kallar ett transparent och fungerande system.
Hos er finner jag objekt som legat ute i åratal och vad vet vi om dem nu? Vill ens ägaren sälja? Efter att ett objekt legat ute ett tag, några månader eller så, och inte blivit sålt, borde auktionen avslutas och objektet läggas ut igen med nytt utrop/återköpspris eller så dras tillbaka helt.
Det ni föreslår tror jag bara virrar till det. Ta bort lagda bud, på vilket sätt förbättrar det marknadens funktion?
|