Citat:
Originally posted by Ciffan@Feb 22 2009, 22:19
Liknelsen med stöld, eller användadet att begreppet stöld som metafor, har jag aldrig gillat - mycket för att det inte stämmer med lagens krav (rekvisit) för stöld.
Jag har funderat på vad man skulle kunna likna det med för att göra det begripligt och kommit fram till att svartjobb kanske är en liknelse som kunde förklara en del. Vad säger ni?
I båda fallen handlar det om att man får något utan att ta det från någon annan.
|
Jag har sett piratpartiet stå och jämföra dagens piratkopiering av musik med bibliotek.
Piratpartiet menade på att när bibliotek kom en gång i tiden så skrek författarna att
- Nu kommer vi inte kunna sälja några böcker längre när folk kan gå till biblan och läsa allt!
Tänk så fel piratpartiet kan ha.
Dagens piratkopinering av t.ex. musik har ju ingenting med bibliotektsexemplet ovan att göra.
På biblioteket lånar man en bok och
läser, sen lämnar man tillbaka den.
När du tankar ner en fildelad låt så tar du en
exakt kopia av den. Du har nu alltså själva orginalprodukten i din "ägo", om du bara
lyssnat på den så hade det förmodligen varit ok och kunnat jämföras med att läsa en bok från biblioteket.
Om jag nästa gång en svensk författare släpper en bok, går och gör 100 000 exakta kopior av den (vi pratar pappersbok nu) och går och delar ut dessa gratis i gamla stan i Stockholm, skulle det va okej?
Nu kommer själa huvudargument som fildelare har, - Författaren har ju kvar sin bok (ingen har stulit den), så då måste det ju va okej?
Bara för att en produkt är digital, så betyder det inte att det är en icke- produkt.