|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2008
|
Liknelsen med stöld, eller användadet att begreppet stöld som metafor, har jag aldrig gillat - mycket för att det inte stämmer med lagens krav (rekvisit) för stöld.
Jag har funderat på vad man skulle kunna likna det med för att göra det begripligt och kommit fram till att svartjobb kanske är en liknelse som kunde förklara en del. Vad säger ni?
I båda fallen handlar det om att man får något utan att ta det från någon annan,
det man gör är att man inte betalar något man ska betala (ersättning - skatt).
Massor av människor gör det - använder svart arbetskraft/jobbar svart - fildelar denna sorts material
En del av detta jobb skulle blivit gjort vitt om det inte gick att köra svart - dvs det skulle komma in skattemedel
Medan en hel del skulle inte blivit gjort eller gjort av en själv om man inte kunde köra svart
Så om man kunde ta bort allt svartjobb så skulle bara en del av den nu undanhållna skatten verklingen bli till skatt. Detta resonemang har jag hört i div skattediskussioner och verkar inte vara kontroversiellt.
Vår nuvarande regering sa ju vid införandet av RUT och ROT att genom skattesäkningen och förenkling skulle en del av svartjobbet bli vitt. Detta trots att man faktiskt betalade mer än om man skulle kört svart. Här verkade man tro att förenkling och kostnadminskning skulle göra att man valde det alternativet, dvs det var ett verkligt alternativ till "gratis"
Är det någon som känner igen fildelning "bakom" ovan resonemang?
Man gör det för att det är enkelt och möjligt.
Man skulle inte köpt all den musik man laddar ner, en del skulle man skippat, annat skulle man sökt kopior i bekanskapskretse.
Med ett annat pris och förenkling skulle en del av "marknaden" gå över till laglig konsumtion. Sista delen skulle fortsatt att svartdela liksom vi fortfarande har svartjobb
En sak som haltar är mängden. Man kan inte konsumera hur mycket svarta tjänster som helst - man kan inte ha städning dygnet runt, ommåling varje vecka etc men man kan konsumera väldigt mycket mer kultur. Plånboken är dock en begränsning vilket gör att om man idag lyssnar på 10 olika album skulle man vid vitkonsumtion kanske lyssna på 2 stycken men 5 gånger var.
En fundering på morgonkvisten medan jag vänta på att klockan ska bli 9 i Mumbai och veckans första möte ska starta.
|