Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Feb 21 2009, 17:09
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Jag tror att det kan förklaras med att TV4, TV3, och kanal 5 redan är finansierat med reklam innan det läggs ut på webben.
Film och musik måste i så fall finansieras fullt ut på webben, vilket måste va betydligt svårare när det finns gratis alternativ.
|
Du menar på samma sätt som musikbranschen tjänar pengar på konserter och merchandise?
|
Det är för skönt när man lumpar ihop (säkert flera hundra tusen bara i Sverige.) alla som jobbar med musik till "musikbranschen" som en enda stor ond skapelse.
Gissningsvis kan 10% leva på sin musik (inkl. konserter o merchandise)
90% får en spark i skrevet och uppmanas släppa alla sina låtar i princip gratis.
Hur är det med alla andra "branscher"?
Ehandelsbranschen?
Webbdesignbranschen?
Webbutvecklingsbranschen?
Programutvecklingsbranschen?
o.s.v. o.s.v.
|
På vilket sätt har jag gjort musikbranschen till någon ond skapelse. Berätta gärna, tack.
För att fortsätta på diskussionen, ja, det är säkert inte ens 10% av musikbranschen som tjänar sina pengar på just skivförsäljning. Pengarna som "branschen" tjänar kommer bland annat från:
Rättigheter att använda musik i film och andra produktioner som reklam
STIM- och IFPI ersättning för tex radio och tv, men även Swebus Express och din lokala pizzeria
Kassettersättning, en avgift för att ersätta upphovsmän för den lagliga privatkopiering
Merchandise och konserter är absolut en stod del
Uppdragsjobb, som jinglar, reklamljud och datorspelsmusik
Om du dessutom räknar in, som du skrev, hundratusentals, i branschen, antar jag att du räknar in varenda musiker som sitter hemma och klinkar och aldrig drar in några pengar.