Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-22, 16:19 #186
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:
Originally posted by -gummianka@Feb 22 2009, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Om jag tankar hem en film som jag vet att jag ALDRIG skulle ha köpt har filmindustrin inte förlorat en krona på det, utan istället tjänat 2.65:- (om jag bränner den på en dvd-skiva).
Samt att jag måste betala 2.65:- för varje dvd-skiva jag använder till backup eller lagring av mina privata semesterbilder.
Jag vet inte hur mycket filmindustrin får betalt när filmerna visas på tv, men jag tvivlar på att de får mer än 2.65:- per tv-tittare. Så de tjänar antagligen mer på att jag tar hem filmen än att jag väntar på att den kommer på tv.
Det är sorgligt när någon som, som det verkar, sysslar med någon typ av affärsverksamhet uppenbarligen saknar all kunskap om grundläggande ekonomiska teorier/principer (då tar jag även i beaktning inlägget om aktier i tråden om SAAB), och det där är precis som tidigare liknande inlägg bara ett sätt att försöka rättfärdiga sitt handlande...jag gissar att du inte betalar för din Corel Draw licens heller....

De program som jag använder i företaget är lagliga. Det är en STOR skillnad när man använder en produkt för att tjäna pengar.

Däremot saknar jag fortfarande en bra förklaring till varför det drabbar någon ifall jag laddar hem en film som jag ändå aldrig skulle ha köpt. Gärna med hänvisning till någon "grundläggande ekonomisk teori/princip".

(och jag ser fortfarande inte att du stödjer saab genom att köpa deras aktier, utan detta stödjer bara nuvarande aktieägare)
Jag förstår att det kan vara svårt med empatin ibland, men problemet Här är att du inte förstår att det vi pratar om faktiskt ÄR vad dessa människor gör för att tjäna pengar...

...och det grundläggande problemet är den ursprungliga tanken att ha tillgång till något utan att betala för det, denna princip (att man betalar för sig) gäller och är accepterat överallt annars i samhället, och detta är ju inte på något sätt begränsat till faktiska materialkostnader, jag tror inte att det är någon här t.ex. som jobbar gratis...

Detta var ju överhuvudtaget inte tekniskt möjligt för 15 år sedan, och är möjliggjort i ett samhälle byggt på denna ursprungliga princip, så att tillåta någon under 50 att ens försöka göra det till en "generationsfråga"...ja...

..är det sedan så att vi/ni strävar mot ett samhälle där pengar och ekonomi inte är det primära incitamentet så föreslår jag att ni börjar arbeta gratis, och på så sätt kanske kan se konsekvenserna av ert agerande på ett tydligare sätt...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat