Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-22, 11:25 #181
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by rhuse@Feb 21 2009, 02:25
gummianka: Jag skrev "min personliga uppfattning" för att det mig veterligen inte finns några vedertagna studier på om skrivbolagen förlorar pengar. Visst finns det studier, beställda av skivbolagen själva, som visar att de förlorar miljarders miljarders kronor på piratkopieringen. Men sen finns det studier som den nyligen uppmärksammade studiern från Holland, beställd av den Holländska staten, som visar att piratkopiering faktiskt främjar kulturen och musikintresset (-->mer inkomster till musikbolagen och musikerna).

Själv är jag av den uppfattningen (Yepp, min personliga uppfattning) att jag och de flesta jag känner antagligen inte hade haft det vida musikintresse vi har idag om det inte hade varit för Napster i slutet av 90-talet. Hade musiken jag gillar, för jag håller mig kanske inte i mainstreamledet, inte funnits tillgänglig på internet så hade jag antagligen inte utvecklat samma musikintresse. Därmed hade jag antagligen inte gått på konserter och inte heller köpt de skivor jag köper idag.

Du verkar uppriktigt irriterad över det men egentligen är det bara samma faktum som när kasseten lanserades och skivbolagen spådde miljardförluster och lobbade fram kassetskatten som hänger kvar än idag på diverse medier eller när filmbolagen protesterade kraftigt mot videon som skulle förstöra hela deras intäktsbas. (Återigen blev kassetskatten lösningen). Faktum är att den här diskussionen uppstått kring varje teknikskifte sen grammofonen och kontentan är att vi idag konsumerar mer media än vi någonsin gjort. Skiv- och film-bolagen sätter försäljningsrekord på försäljningsrekord så kanske är teknikskiftet inte alls av ondo? Även om många hävdar att det är ren stöld. Bolagen kommer anpassa sig, det har de alltid gjort och tills dess att jag faktiskt kan ladda ner den där i Japan specialutgivna CDn från mitt pojkrum i Svedala lagligt (mot betalning) så är det troligt att jag kommer göra det olagligt.
Det där hade säkert varit intressant läsning om det inte bara var ett försök att rättfärdiga handlingar som du vet är fel, dessa försök görs av alla som begår felaktiga eller kriminella handlingar, speciellt sådana utan ett direkt synligt offer, men det förekommer liknande argument även från pedofiler och utövare av andra typer av övergrepp, det finns även människor som påstår att man kan bevisa att förintelsen inte ägt rum...

Det jag egentligen menade bara att även om min livserfarenhet lärt mig att oavsett hur konstiga idéer man har, så finns det alltid åtminstone någon annan som tycker likadant, så betyder inte det per automatik att motsatsen gäller, därför bör den som utgår från sig själv som referens för 6 miljarder människor kanske lyfta blicken från naveln lite (detta gäller inte minst om man är under 25, hade du varit äldre och inte lagt så mycket tid på navelskådning så hade du säkert varit med på att det faktiskt fanns en musikmarknad innan Napster, allt detta har, hittills iaf, byggt på att man betalar för sig..)...om du tänkte ett steg till så kommer du säkert på väsentliga skillnader mellan t.ex. video, bibliotek och fildelning.

Helt plötsligt så har det blivit accepterat att ta saker utan att betala för sig, samtidigt så lever vi i den djupaste ekonomiska krisen i moderna historia (som väl skulle kunna kallas en slags studie på att man förlorar pengar), vi ser detta primärt på saker som helt enkelt inte går att införsaffa utan att faktiskt betala för sig (fastigheter och bilar) men du menar att detta inte drabbar film och musikindustrin ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat