|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2008
|
Jag ska inte ge mig in i diskussionen om fackets vara eller icke vara, jag tror nog att dom har åstadkommit massor med bra saker, MEN, jag anser att det man gjorde med "salladsbaren" tenderade att vara direkt brottsligt.
Jag har dessutom försökt att personligen föra det på tal med fackliga representanter som var inblandade, som inte kunnat ge mig en rimlig förklaring till varför det var så viktigt, t.ex. satt i förhållande till det företaget jag jobbade på då som bara SKREK efter fackliga insatser...
Men, det jag skulle säga var: det som är intressant med SAAB nu när man ansöker om en konstruktion, och alla menar på att det är ett problem för hela samhället med tanke på hur många som drabbas direkt och indirekt om SAAB går i konkurs, är ju just dessa underleverantörer. Om SAAB gått med förlust i 20 år, samtidigt som man har underleverantörer som levt gott på att leverera delar till SAAB (vi antar att det gått bra för dom , ALLA kan ju inte göra en förlust) är det inte då en ganska enkel justering av inkomstbilden ? Dessa företag får då helt enkelt minska sina marginaler, går inte det så är det ju inte mycket att diskutera, men staten kan ju inte gå in och subventionera xx antal tusen kronor för varje SAAB som säljs för att hålla dessa företag igång.
Sen tycker jag de är otroligt att någon bil ska behöva kosta 200.000 kr ny (om vi talar om masstillverkning nu), och inte minst eftersom en stor del av den kostnaden påstås gå till utveckling av "nya modeller" när ingen egentlig utveckling att tala om sker...
|