Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-21, 12:32 #11
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by rhuse@Feb 21 2009, 03:10
Avtalsrätt är väl inte min starkaste sida men om jag inte minns helt fel så har företag inte rätt att ändra avtalsvillkor till konsumentens nackdel utan att i skälig tid informera om det och möjliggöra för kunden att säga upp avtalet. I fall med hyreshöjningar tror jag att de måste meddelas minst 3 månader innan de träder i kraft och ännu tidigare om uppsägningstiden är längre än 2 månader. Men som sagt, avtalsrätt är inte min starka sida och jag har tyvärr ingen större lust att slita fram de där tungrodda lagtextkompendierna. Du kan ju alltid kolla med konsumentombudsmannen om du vill ha ett säkert svar.
Jag tror inte att Volvia har ändrat avtalet. Om du läser igenom avtalet hittar du förmodligen ett avsnitt om riskzoner.
Försäkringspremien för bilar beräknas dels på bilen, dels på din ålder/tidigare körhistorik, men också på vart du bor. Flyttar du från landet in till storstan kommer premien att höjas, vilket också brukar framgå i avtalet.

Att ställa av bilen kommer troligtvis inte påverka din bindningstid på försäkringen, men du slipper betala så länge den är avställd. Är tveksam till att avtalet kommer sägas upp innan bindningstiden är slut bara för att du ställer av bilen, speciellt om det rör en nyare bil.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat