Citat:
Originally posted by radioaktivitet@Feb 20 2009, 12:42
Det är möjligt att det skulle lösa mitt problem. Men tabellen är av typen myisam eftersom jag har ett fritextindex på den. Fritextindex fungerar så vitt jag vet inte med InnoDB. Och man kan väl inte köra två tabelltyper samtidigt?
|
Nej, du kan inte köra två tabelltyper samtidigt. Eller du kan köra två parallella tabeller, en i varje datatyp. Men det skulle bara ge nackdelar då du skulle göra allt 2 gånger.
Med InnoDB får man lösa fritext-sökningar på annat (och för det mesta bättre) sätt, t ex Sphinxse för databasplugin eller Sphinx/Lucene/Ferret/mnoGoSearch för fristående.
Generellt sett är det inte bra att byta till InnoDB om du redan har skrivit en applikation som är testad och utvecklad för MyISAM. Det finns både positiva och negativa egenheter i respektive typ. Att använda båda två parallellt är ännu klurigare då du måste anpassa inställningarna till servern så att den inte swappar i onödan och ändå har såpass bra mängd minne som möjligt för t ex key buffern respektive buffer poolen.
Men sant är att InnoDB väldigt ofta är användbart av den anledningen att den låser på radnivå för skrivoperationer och inte ens sätter delat lås för selects.