Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-19, 06:54 #104
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
För mig känns det som årets skenrättegång, en offentlig rättegång där egentligen alla vet vad som hänt, där förhandssnacket har handlat om inte OM det förekommit, utan att det istället borde vara tillåtet att göra det, men istället handlar rättegången (med risk för att gå händelserna i förväg så tycker jag redan nu att försvarets väg verkar utstakad) om teknikaliteter, är du säker på att dom bara har använt TPB´s tracker, har ni kopior på dom beslagtagna torrenterna, osv. för att kunna ifrågasätta det som alla vet förekommer...
Det finns en rätt självklar anledning till detta. Åklagaren måste bevisa att det faktiskt har hänt, annars skulle vi lika gärna kunna skippa bevisbördan rakt över hela rättsväsendet? Om vi kallar den allmänna uppfattningen för bevis går vi tillbaka ett par hundra år i utvecklingen av ett oberoende rättsväsende.
Både ja och nej. Jag håller med i sak, samtidigt som lagarna måste kunna fungera i samhället, blir det för stor diskrepans mellan verklighet och lagar och/eller tillämpandet av dessa så måste självklart lagarna justeras.
Kan det verkligen vara rimligt t.ex. att den som tillhandahåller en tjänst inte har något ansvar för vad den tjänsten används till ? Jag tycker inte det...och den frågan kommer ju återstå om den här rättegången resulterar i en friande dom p.g.a. dessa teknikaliteter (och då menar jag inte teknik...)

Sen vet jag inte om jag håller med om, eller förstår varför du tycker, att "bloggvärlden" skulle vara så viktig. "Bloggaren" i mig tycker självklart att alla filmer, musik och spel ska vara gratis, men sen måste jag resa mig upp och stänga av datorn, och då inser jag att ute i den riktiga världen är det helt orimligt att hela branscher ska producera saker som ingen betalar för, och att inför valet att betala eller inte betala så väljer flertalet att inte betala, av ren snålhet, eller krass ekonomisk verklighet.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat