|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2008
|
"Skenrättegång"?
Visst vet alla att genom att gå till TPB webbplats kan man ett par klick senare ha ett upphovsskyddat verk på sin dator. (Alla vet också att man kan ha det efter att ha gått till Googles). Att göra detta är olagligt.
Men det är väl inte det som rättegången handlar om?
Rättegången handlar väl om det är olagligt att "förmedla kontakten" på det som de har gjort det. Om deras handlingar uppfyller det som lagen säger är olagligt. Att det då blir teknikaliteter är väl inte konstigt.
Vad jag inte fattar är varför man inte på åklagarsidan har en datorkunnig bisittare. Nog måste det finnas någon torrentkunnig konsult man kunde ha hyrt in.
Jo, jag kan också tänka mig hur försvaret har lagt upp det, inte för att skylla ifrån sig, utan för att rätten bara ska döma om det är "ställt utom all rimlig tvivel" att det har begåtts ett brott på det sätt som åklagaren rubricerat det.
Man kan tycka vad man vill om fenomen som TPB men om de som de gjort/gör inte är brottsligt enligt svensk lag så ska de inte heller dömas oavsett om de tjänat pengar på verksamheten eller inte. Vill man inte ha sådan verksamhet får man ändra lagen.
|